Balon Patlatma Oyunu
Bu uygulama ile kendi basit balon patlatma oyunumuzu yapacağız. Bu şekilde hem hazır bir oyun oynamak yerine kendi oyunumuzu tasarlamış olacağız hem de farklı şekillerde olayı başlatma, döngü ve koşul ifadelerinin kullanımı gibi kodlama adımlarını, yeni bir kukla ekleme ve kuklanın kılığını değiştirme gibi aşamaları öğreneceğiz.

Gerekli Malzemeler:
  • Bilgisayar
  • Scratch 2.0 programı 
Uygulama:
  • Öncelikle Scratch uygulamamızı açıyoruz. Eğer açık bir projemiz varsa “Dosya” sekmesinden “Yeni” bölümüne tıklayarak yeni bir projede oluşturabiliriz.
  • Sahnedeki kedi kuklasına sağ tıklayarak kaldıralım.
  • Sahnenin sağ alt kısmında bulunan “Kuklalar” kısmından “balon” kuklasını seçiyoruz. “balon” kuklamıza tıklayarak, kod alanımıza kodlarımızı yazmaya başlayabiliriz.
  • Öncelikle “Veri” dizisinden “Bir değişken oluştur” butonuna tıklayarak, “süre”  ve “skor” isminde iki yeni değişken oluşturuyoruz.
  • “Balon” kuklamız kılık değiştirerek rastgele bir alanda çıkacak ve her seferinde yeni kuklasını yaratacak şekilde kod bloklarını ekliyoruz. Ayrıca gene bu alana “Olaylar” dizisinden “bu kukla tıklanınca” kod bloğunu alarak bunun altına, “Veri” dizisinden “skor u 1 arttır” ve “Kontrol” dizisinden “ bu ikizi sil” bloğu ekliyoruz.
  • “Balon” kuklamız içerisine, süremiz bittiğinde yani “süre” = “0” olduğunda oyunumuz içerisinde olması gereken kod bloklarını ekliyoruz. Bunun için “Olaylar” dizisinden “oyun bitti haberini sal” isminde bir yeni ileti oluşturuyoruz ve “Kontrol” dizisinden “hepsini durdur” kodu ekleyerek oyunumuzu durduruyoruz.
  • Gerekli kod blokları detaylı olarak aşağıda gösterilmiştir.


  • Oyunun bittiğini haber vermesi için bir de “oyun bitti” kuklası oluşturuyoruz. Sahnenin sağ alt kısmında bulunan “Kuklalar” kısmından “yani kuklayı çiz” simgesine tıklayarak yeni bir kukla oluşturuyoruz. Bu kısıma, hayal gücümüze göre oyun bittiğinde ekranda görmek istediğimiz bir karakteri çizebiliriz.kuklasını seçiyoruz. “oyun bitti” kuklamıza tıklayarak, kod alanımıza kodlarımızı yazmaya başlayabiliriz.
  • “oyun bitti” kuklamız içerisinde oyun başladığında gizleneceği, bittiğinde ise görüneceği şekilde ayarlamalar yapıyoruz. Ayrıca oyun skorumuzu bize göstereceği bir kod bloğu daha ekleyerek oyunun sonucunu bize söylemesini sağlıyoruz.
  • Gerekli kod blokları detaylı olarak aşağıda gösterilmiştir.

  • Artık oyunumuz hazır. İster kendiniz isterse arkadaşlarınızla beraber oynayabilirsiniz veya aşağıdaki önerilere göre oyunu geliştirmeyi deneyebilirsiniz.
  • Bu oyunumuz için farklı olarak, “balon”  kuklasının ikizlerini yaratıp, çoğaltıp ve isteğe bağlı olarak balonların üzerine tıkladığımızda veya kenara geldiklerinde patlamaları için gereken kod değişiklikleri yapabiliriz. Eğer balon patladığında ses çıkarmasını istiyorsak, “Ses” dizisinden “pop sesini çal” kod bloğunu ekleyebiliriz. 
  • Ayrıca belirli bir puanı geçtikten sonra geçebilmek için yeni seviyeler ekleyebiliriz. Her yeni seviyede, kukla ve arka planda değişikler yapabiliriz.