a. Scratch programı açılır.
b. Öncelikle yeni dekor sekmesinden aşağıdaki görsele benzer bir dekor tasarlamalısınız
c. Dekor oluşturulduktan sonra alandaki kedi kuklasına sağ tıklanarak kaldırın ve alanın sağ alt köşesinde bulunan yeni kukla sekmesinden istediğiniz iki kuşu seçin. Bu kuşlardan biri görseldeki kırmızı bölgeye yerleştirilecektir, diğeri ise engelleri geçip kırmızı bölgedeki kuşaulaşmaya çalışacaktır.
d. Aşağıdaki her iki kod da hareket eden kuşa aittir.
e. Bir süre oyunu bu şekilde oynadıktan sonra şimdi bu oyunu MaKey MaKey e bağlayarak oynamayı deneyin.
f. Öncelikle MaKey MaKey kartınızda bulunan yön tuşlarına ve eksi uca timsah ağızlarını bağlayın. Yön tuşlarına bağlı olan timsah ağızlarının boşta kalan uçlarını da iletken maddenize bağlayın. Eksi uca bağlı olan timsah ağzının boşta kalan ucunu elinizde tutup diğerlerine dokunduğunuzda kuşunuz hareket edecektir.
a. Scratch programı açılır.
b. İsteğe bağlı olarak alanın sağ alt köşesinde bulunan yeni kukla sekmesinden piyano kuklası seçilir.
c. Bu programda kendi piyanonuzu yapabileceğiniz kadar notalar bulunmaktadır. Bu notaları klavyemizdeki tuşlara tıklayarak çalabileceğimiz şekilde kodlayabiliriz.
Örneğin; Örneğin; yön tuşlarına farklı notalar atayarak ve bunu MaKey MaKey’e bağlayarak farklı iletken maddelerden bir piyano yapabilirsiniz. Örnek kodlar aşağıdaki gibidir, isteğe bağlı olarak arttırabilirsiniz.
d. Kodları yazdıktan sonra MaKey MaKey kartınızda bulunan yön tuşlarına ve eksi uca timsah ağızlarını bağlayın. Yön tuşlarına bağlı olan timsah ağızlarının boşta kalan uçlarını da iletken maddenize bağlayın. Eksi uca bağlı olan timsah ağzının boşta kalan ucunu elinizde tutup diğerlerine dokunduğunuzda piyanonuzun tuş sesleri çıkacaktır.
a. mBlock programını açın.
b. Bu uygulamada bir buton oluşturup breadboard üzerinde bulunan ledi bu sayede yakıp söndürebileceksiniz.
C. mBlock programında kodları yazdıktan sonra breadboard ve Ardunio kartı kablolar yardımı ile doğru şekilde bağladığınızdan emin olun.
d. Tüm bunları yaptıktan sonra usb kablosu yardımı ile mBlock programında yazdığınız kodları Ardunio kartına aktarabilirsiniz.
e. Butona kaç kez basıldığının hesaplanması için diziler bölümünde bulunan veri sekmesinden sayaç adında yeni bir veri oluşturun.
f. Butonun basılı olup olmadığını programın anlayabilmesi için basılı iken 0, basılı değilken 1 konumunda olduğunu unutmayın.
g. Örnek kodlar aşağıdaki gibidir;
h. Daha sonra ise butona bastıkça yanan ve butondan elinizi çeker çekmez sönen bir led yapın. Bunun için de kodlar aşağıdaki gibidir
i. Bu programı daha da geliştirmek isterseniz butona bir kez basınca ledin yandığı ve bir daha bastığınızda söndüğü bir sistem yapabilirsiniz.
j. Bunun için ledin yanıp yanmadığını yönetebilmek için veri sekmesinden açık adında yeni bir veri oluşturun ve yukarıdaki kodlara benzer şekilde aşağıdaki kodları yazın.
a. Bu uygulamadaki yönerge sayesinde mesafe ölçer yapabilirsiniz.
b. Bunun için mBlock programını açın ve kodları yazın. Ayrıca diziler bölümünde bulunan veri sekmesinden mesafe adında bir veri oluşturmanız gerekmektedir.
c. mBlock programında kodları yazdıktan sonra breadboard ve Ardunio kartı kablolar yardımı ile doğru şekilde bağladığınızdan emin olun.
d. Tüm bunları yaptıktan sonra usb kablosu yardımı ile mBlock programında yazdığınız kodları Ardunio kartına aktarabilirsiniz..
e. Sensörden alınan değeri okuyacak ve mesafe değişkenine atayacak kod aşağıdaki gibidir:
f. Mesafe azaldığında çalacak bir alarm sesi ekleyebilirsiniz. Alarm haberi geldiğince arka plan rengini değiştirebilirsiniz.
g. Kodlar aşağıdaki gibidir;
a. Bu uygulamada park sensörü yapacaksınız.
b. Bunun için mBlock programını açın ve kodları yazın. Bunun için diziler bölümünde bulunan veri sekmesinden mesafe adında bir veri oluşturmanız gerekmektedir.
c. mBlock programında kodları yazdıktan sonra breadboard ve Ardunio kartı kablolar yardımı ile doğru şekilde bağladığınızdan emin olun.
d. Tüm bunları yaptıktan sonra usb kablosu yardımı ile mBlock programında yazdığınız kodları Ardunio kartına aktarabilirsiniz.
e. Mesafeyi farklı aralıklarda farklı sesler olacak şekilde de yapabilirsiniz.
Not: Park Sensörü uygulamasını yapmadan önce Mesafe Ölçer uygulamasını yapmanız konun anlaşılması adına daha iyi olabilir.
a. Kırmızı Led’i kablolar yardımı ile breadboard ve Arduino karta bağlayalım.
b. Çıkışı 12 yapalım.
c. Sarı Led’i aynı şekilde takalım.
d. Çıkışı 13 yapalım.
e. Yeşil ledi aynı şekilde takalım.
f. Çıkışı 8 yapalım.
g. Yukarı basılınca 3ü bir anda yansın, aşağı tuşuna basınca 3ü sönsün. Kodlar aşağıdaki gibidir;
h. Aradaki bekleme süresini biraz ekleyelim
ı. Şimdi de boşluk tuşuna basınca, trafik ışığı çalışsın.
i. Led bir yanıp bir sönsün.
j. Led sürekli bir yanıp bir sönsün.
k. Led daha hızlı yanıp sönsün..
a. Herhangi bir alana tahtalardan bir labirent yapalım.
b.Bu etkinlikte engelden kaçan robot yapacağız.
Gerekli kodlar aşağıdaki gibidir;
c.Kodlama bittikten sonra robot önceden hazırlanan alana bırakılarak denenir.
a. Herhangi bir alana siyah banttan bir yol çizilir.
b. Bu etkinlikte çizgi izleyen robot yapacağız.
c. Aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.
d. Veri sekmesinden hız ve cizgino adında iki blok oluşturalım.
e. mBot’un yolu algılayabilmesi için cizgino’ya numaralar atayalım.
Örnek kodlar aşağıdaki gibidir;
f. Kodları yazarken dikkat edilmesi gereken nokta çizgi numaralarının yönleridir.
g. Kodlamayı tamamladıktan sonra robot çizginin üzerine yerleştirilir ve hareker ettirilir.
a. Bu uygulama sayesinde kendi hırsız alarmınızı yapabilirsiniz.Bunun için mBlock programını açın ve kodları yazın. Ayrıca diziler bölümünde bulunan veri sekmesinden şifre adında bir veri oluşturmanız gerekmektedir.
b.Tüm bunları yaptıktan sonra usb kablosu veya wifi yardımı ile mBlock programında yazdığınız kodları mBot robotuna aktarabilirsiniz.
c.Kodlar aşağıdaki gibidir;
a.Masaya veya yere siyah elektrik bandı ile bir alan oluşturun.
b.Bu uygulamada amaç robotunuzun hazırladığınız bu alanın dışına çıkmamasını sağlamak.
c.mBlock programını açın ve aşağıdaki kodları yazın.
d.Diziler bölümünde bulunan veri sekmesinden siyahcizgi adında bir veri oluşturun.
e.üm bunları yaptıktan sonra usb kablosu veya wifi yardımı ile mBlock programında yazdığınız kodları mBot robotuna aktarabilirsiniz.
a. Kendi basit dxball oyunumuzu yapalım.
b. Öncelikle alandaki kedi kuklasına sağ tıklayarak sile basıp kaldıralım.
c. Öncelikle top kuklasını seçelim, topun değdiğinde sekeceği çubuğu ve yanacağı engelleri yeni kukladan; oyun bitince arka planda çıkmasını istediği görseli ise yeni dekordan oluşturalım.
Kodlar sırasıyla dekor, engel, top ve çubuk olmak üzere aşağıdaki gibidir;
a. Programı açtığınızda karşınıza çıkan kedinin yanına alanın sağ alt köşesinde bulunan yeni kukla sekmesinde bir köpek ve alanın sol alt köşesindeki dekor sekmesinden ise istediğiniz bir dekoru seçin.
b. Bu oyunda kedinin köpekten kaçmasını istiyoruz.
c. Önce kediyi hareket ettirebilmek için yön tuşlarını kodlayın.
d. Köpeğin devamlı kediyi takip edebilmesi için gereken kodları yazın ve bu kodları yazarken köpeğin hızının kedinin hızından az olmasına dikkat edin.
e. Aşağıdaki ilk kod köpek, ikinci kod kedi içindir
f. Daha sonra oyunu geliştirmek için süre ve puan verileri oluşturarak aşağıdaki gibi yapabilirsiniz.
g. Puan kazanmak için yeni kukla sekmesinden kedinin toplaması gereken nesneleri seçip hareketli veya sabit yapabilirsiniz.
c. mBlock programını açın ve aşağıdaki kodları yazın.
h. Aşağıda sırasıyla dekorun, kedinin, köpeğin, balonun ve oyun bitti yazısının kodlarını görebilirsiniz.
i. Eğer oyununuzu geliştirmek isterseniz seviye atlatma gibi özellikler de ekleyebilirsiniz.
j. Kedi, köpek, oyun bitti yazısı ve birinci balonun kodu aynıdır. Sırasıyla dekor, 2.seviye ve ikinci balonun kodları ise aşağıdaki gibidir.
a. Öncelikle programı açtığınızda alandaki kedi kuklasına sağ tıklayarak kaldırın ve alanın sağ alt köşesinde bulunan yeni kukla sekmesinden balon kuklasını seçin.
b. Bu oyunda balonun ikizlerini yaratıp çoğaltıp ve isteği bağlı olarak balonların üzerine tıkladığımızda veya kenara değdiklerinde patlamalarını sağlayabiliriz.
c. Veri sekmesinden süre ve skor adında yeni veriler oluşturun.
d. Balon patladığında ses çıkmasını sağlayabilirsiniz. Bunu yapmak için diziler bölümündeki ses sekmesini kullanabilirsiniz.
e. Belli bir puandan sonra geçilmek üzere yeni seviyeler ekleyebilirsiniz.
a. İsteğe bağlı olarak Scratch programını açtığınızda alanda bulunan kedi kuklasına sağ tıklayarak kaldırıp alanın sağ alt köşesinde bulunan yeni kukla sekmesinden istediğiniz kuklayı seçebilirsiniz.
b. Kuklayı hareket ettirebilmeniz için gerekli olan kodlar aşağıdaki gibidir. Bunun dışında labirentin sonuna başka bir kukla ekleyerek kuklanızın ona değdiğinde ses çıkarmasını ve oyunun bittiğine dair bir yazı yazmasını da yine aşağıdaki kodlar ile sağlayabilirsiniz.
c. Labirenti oluşturmak için ise bilgisayarınızdan paint programını açarak orada bir labirent çizebilir ve sonra Scratch’e yükleyebilirsiniz ya da Scratch programının içerisinde bulunan yeni dekor kısmından bir labirent çizebilirsiniz.
d. Labirenti alana ekledikten sonra kuklanızı bir hedefe götürmek için alana yeni bir kukla daha eklemelisiniz.
e. Oyunu daha da geliştirmek için veri oluşturma kısmından oyuna süre ekleyebilirsiniz, yine aynı şekilde puan verisi oluşturarak ve başka hedefler koyarak puan kazanmalarını sağlayabilirsiniz.
f. Süre verisi için kediye eklenecek kod aşağıdaki gibidir;